A futómű felújítás „szépségeiről”

A futómű felújítás lehetséges okai

Sok autótulajdonos retteg attól, hogy a szerviz azzal hívja fel, a kocsi futómű felújítás nélkül már nem vehető használatba. Sajnos azonban a futómű meghibásodás nem játék, ritka esetben odázható vagy oldható meg házi praktikákkal. Ellenben költséges móka. Számos módja van a kialakulásának és a legeslegrosszabb: általában természetes velejárói egy rendeltetésszerű használatnak.

A futóművet veszi igénybe a rendszeres használat, ezért is érdemes ezerötszáz kilométerenként vagy egy-két évente megvizsgáltatni. Pár esemény azonban gyanakvásra adhat okot. Ilyen minden durva zökkenés, nagy sebesség mellett vett útakadály. Például, ha nem lassítunk kellően egy fekvőrendőr vagy bucka előtt, vagy ha lendületből hajtunk fel a járdára, esetleg elfelejtjük kikerülni azt a tátongó kátyút az országúton, ahol kilencvennel hajtottunk bele. A futómű felújítás sajnos bármelyik után elképzelhető lenne, érdemes ilyenkor tehát fülelni, figyelni. De mire is?

Jelek, ha a futómű felújítás már időszerű

A fenti pár konkrét példa természetesen folyton lebegjen a szemünk előtt, hiszen ezek eseti, de könnyen megjegyezhető helyzetek. Ha egy nagy kátyú után pár napig fülelünk a kocsi zörejeire, óvatosan bánunk a kormányzással, bajt nem jelenthet és minden esetben jó még idejében elkapni egy futómű felújítás igényt. A legtöbb esetben a hibák csak fokozatosan és lassan alakulnak ki, nem látványosan egyik napról a másikra. Extrém esetekben nehéz is tetten érni a romlást, hiszen az ember nap mint nap használja az autót, hozzászokik a folyamathoz. Viszont van egy pont, ahol még ilyen fokozatosság mellett is észrevesszük, hogy kilóg a lóláb. És vannak olyan trükkök is, amik alapján objektíven tudjuk ellenőrizni, hogy időszerű-e a futómű felújítás.

Ezek közül egyik, ha kormányzási nehézségek lépnek fel. A szervó nem áll vissza könnyen, erőkifejtést igényel a kormány tekerése. Megnő a holtjáték, egyenesbe alig vagy nehezen akar visszatérni egy egy kanyar után vagy épp egyenesben tartva mégis oldalra húz a kocsi. Ezek gyakorlatilag olyan kormányzási, irányítási nehézségek, amik mellett már balesetveszélyes a vezetés. Ha rendszeresen járunk szervízbe, ötezer kilométerenként avagy egy-két évente érdemes biztonsági ellenőrzést végeztetni, de magunk is végezhetünk köztes „ellenőrzéseket”: figyeljük a gumiabroncs kopást. Fél évente úgyis cseréljük a télit nyárira és vica versa, ilyenkor ha egyenetlen a kopás, nagyon nagy a valószínűsége, hogy futómű felújítás nélkül nem ússzuk meg.

Egy futómű felújítás típushiba

Vannak gyakori hibák, ismétlődő esetek a futómű felújítás témájában, de egyik sem olyan sarkalatos, mint a torziós hátsó híd felújítás. A Peugeot hátsó híd felújítás sajnos ismert probléma, nem egy kereskedő is ráállt már az évek folyamán. Számos autót érint, és sajnos ebben az esetben is igaz, hogy szegény embert az ág is húzza.

A gyakori futómű felújítás esetei közt azért foglal előkelő helyet a hátsó híd problematikája, mert egy időben igen elterjedt volt ez a technológia. Ennek két oka volt, könnyű volt megcsinálni és olcsó volt beszerelni. Ebből természetesen már következtethetünk is rá, hogy valójában nem egy csúcstechnológiáról van szó és valójában ez okozza a vesztét azoknak a modelleknek, ahol előfordul. Sajnos az is igaz, hogy pont az alacsony árkategóriás kocsiknál alkalmazták előszeretettel, minek hála pont azok szenvednek most a nem várt viszont százezres extra költségektől, akiknek szűkösebb a pénztárcájuk.

Nem túl mélyen belemenve a futómű felújítás iskolapéldájába, a gond visszavezethető a lengőkar és a hátsó híd csatlakoztatásánál alkalmazott tűgörgős csapágyazásra. A meghibásodás ugyanolyan egyszerű, mint maga a kivitelezés, egyszerűen fokozatosan megszűnik a tűgörgők kenése. Ez általában jól elkülöníthető három fázisban jelentkezik:

  1. A hátsó kerekek környékéről rotyogó, nyekergő hangok szüremlenek, ahogy fogy a kenőanyag és súrlódnak az alkatrészek.
    Tüneti kezelés ilyenkor a hátsó tengelyek zsírozása, a hosszabb távú megoldás, amely elejét veheti a további problémáknak a csapágy teljes cseréje és a tengelyek ellenőrzése.
  2. Már a hengeres fémgörgőkből álló csapágy kopik, a hátsó kerekek túlterpesztenek
    A műhely ilyenkor már általában teljes hídcserét javasol, típustól függően ötven-százezer forint plusz munkadíjért.
  3. Megszorul a csapágy, a hátsó futómű elpattog, felkeményedik, a túlterpesztéstől akár a kerékdob és a gumi is összeér.
    Nincs mese, a hátsó híd felújítás elkerülhetetlen.

Egy megfelelő minőségű futómű felújítás után tapasztalatok alapján növelhető a kocsi élettartama, ha a hátsó hídon egy zsírozógombot helyeznek el. Alapvetően azonban a probléma fennáll és visszatér, így ha használtan vásárolunk kisebb francia autót, érdemes ránézni a hátsó hídra is.

A futómű felújítás menete

A futómű felújítás nem feltétlenül egyenlő annak beállításával. Egy általános kivizsgálás során a többek közt a kerékdőlés, kerékösszetartás és utánfutás paramétereit mérik fel, gyakran a lézeres technikát sem nélkülözve. Ha már azonosították a problémát, elsőként az alkatrészcserével kezdik, ha van ilyen. Utána következik az alkatrészek finomhangolása, és végül ismét össze kell hangolni a gyári beállításokat. Főleg olyan esetben fontos, ha a futómű felújítás során olyan alkatrészt cserélnek, ami befolyásolja az úttartást, hogy megfelelő sorrendben ismét gyári értékek közé szorítsák a megfelelő mérési paramétereket.